Monday, January 9, 2012

MINUM AIR KETIKA MAKAN...

Waspada, Minum Air Saat Makan

Adakah anda memiliki kebiasaan banyak minum ketika sedang makan? Seeloknya anda harus segera mengubah kebiasaan tersebut. Sebab, meneguk air ketika makan ternyata dapat menghambat kelancaran pencernaan.

Konselor mikrobiotik dari India, Shonali Sabherwal, mengatakan, ketika makan bukanlah waktu yang tepat untuk memuaskan rasa dahaga. "Kita tidak tahu bahawa minum air saat sedang makan akan menghambat kelancaran pencernaan mereka," ujar Sabherwal seperti dikutip Times of India.
Penelitian menunjukkan bahawa minum sedikit air ketika makan tidak menjadi perhatian. Namun, minum segelas atau dua gelas dapat mengganggu pencernaan. Para pennyelidik menemukan bahawa yang terbaik adalah minum air sebelum makan dan dua jam sesudahnya. Hal ini demikian akan membantu dalam penyerapan nutrisi.

Agar tidak merasa haus ketika makan, Sabherwal menghimbau agar tidak terlalu banyak makan makanan yang masin. "Pastikan makanan Anda tidak terlalu masin kerana akan semakin membuat kita menjadi haus," kata dia. Agar pencernaan terus berjalan baik meskipun tanpa dibantu oleh air, ia menyarankan agar mengunyah perlahan-lahan. Ketika mengunyah, mulut mengeluarkan enzim yang dapat membantu pencernaan makanan sehingga tugas lambung dalam mencerna makanan menjadi lebih ringan.

sumber id.yahoo.com

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...