Monday, April 16, 2012

Pesanan Buat Anakku.

 "Andai Nanti Aku Tua ..."
Image Detail

 Andai nanti aku tua ,
Ngertilah kau,
Jika aku lupa cara memakai sepatu ,
Ingatlah saat ku dulu mengajarimu.

Kalau aku berulang kali mengatakan sesuatu,
Bersabarlah,
Jangan memotong pembicaraan itu,
... Walau kupingmu sudah bosan .

Jika aku seketika lupa asal usul pembicaraan,
Berilah aku waktu untuk mengingatinya,
Bagiku,
apa yang dibicarakan tidak penting,
Asal kau ada disamping mendengarnya.

Saat kau kecil aku selalu mengulang cerita,
Telah beratus kali ku ulang baca agar kau tertidur dan gembira,
Andai ku tua nanti, rengkuhlah jemariku,
Ulurlah  perhatianmu yang tak pernah henti.

Kalau perlu kau memandikanku,
Ingatlah,
dulu waktu kecilmu aku harus memakai seribu cara untuk membujukmu,
Kalau aku tak ngerti informasi baru,
Ingatlah,
dulu aku harus bersabar menjawab beribu soalan darimu.

Nanti, andai aku lemah dan tak sanggup menongkah kaki,
Ingatlah saat kau belajar untuk berdiri,
Ulurlah tanganmu yang masih gagah,
Seperti saat aku dulu membimbingmu.

Kini, temani aku menjalani sisa hidup,
Berikan tulus kasih  mu,
Biar ku balas dengan rasa syukur,
Serta cinta tak terukur.
 
Andai nanti aku tua ,
Tiba waktu tuk pergi,
Panjatkanlah selalu doamu padaNya Yang Maha Tinggi,
Kerana doamu melesat bagai cahaya ke alam kuburku…menerangi...

Jangan tangisi dan ratapi aku dengan kesedihanmu,
Berdoa dan perbanyaklah ibadat baikmu,
Doa anak soleh yang dapat membantu,
dan menjadi pelita dalam kuburku.

Jadilah orang yang berbakti,
Isi hidup dengan hal yang bererti
Agar ,
Dia mempertemukan kita kembali,
Di taman syurgaNya yang abadi….

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...