Sunday, July 15, 2012

NEW YORK DI SERANG LAGI...

LEBAH  'ATTACK'  NEW YORK.
Kota New York,  kota yang terkenal dengan julukan "Big Apple" ini, sekali lagi  menjadi perhatian banyak orang.

Ternyata, tidak hanya manusia yang menaruh minat besar pada New York. Kawanan lebah pun ikut mengambil bahagian. Beberapa hari terakhir, gerombolan besar lebah menyerbu New York. Bahkan, warganya sampai harus membuat panggilan kecemasan kepada polis untuk mengatasi kawanan lebah tersebut, demikian menurut laporan New York Times.

Salah seorang anggota polis New York (NYPD), Anthony Hopkins mengatakan ia telah menanggani 31 panggilan tentang ancaman lebah sepanjang tahun ini. Malangnya, jumlah kawanan lebah itu meningkat lebih dari dua kali ganda dari jumlah tahun lalu.

Baru-baru ini ia juga menangani satu panggilan kecemasan dari restoran South Street Seaport. Di sana, ia berhasil menyedut 17,500 ekor lebah yang berkerumun dan mengganggu pengunjung di teras.

Bagaimana masalah ini bermula? Dikatakan, penyebab dari gangguan lebah ini adalah peningkatan jumlah peternak lebah di New York. Hampir 200 sarang telah didaftarkan secara sah, namun jumlah sebenarnya mungkin dua kali ganda lebih tinggi. Organisasi Penternak Lebah Kota New York baru-baru ini mengirim sebuah peringatan di Facebook bahawa semua sarang lebah harus didaftarkan secara sah setiap tahun.

Seorang pakar mengatakan kepada The Times, ada beberapa faktor lain yang mungkin berpengaruh terhadap peningkatan populasi lebah tahun ini. Musim dingin tahun lalu menjadi musim dingin terpanas, yang membuat lebih sedikit kawanan lebah yang mati selama musim beku tersebut.

Sementara itu, musim semi tahun ini muncul terlalu kini, sehingga ada lebih banyak bunga dan tanaman yang menarik kedatangan para penghisap madu bunga.


No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...