Wednesday, September 19, 2012

TAK HABIS FIKIR...FIKIR...



Fikir.. Fikir.. Fikir.. Tetapi kalau tak buat-buat tak guna jugak. Ya, tak?

Bila mula-mula kita rasa kita tahu Dia tu,tetapi rupa-rupanya kita  tidak tahu siapa Dia tu... Siapa dia agak nya? Kecewa.. dan tertanya-tanya. Tetapi mana mungkin kita akan tahu, jika kita sendiri tidak ingin tahu siapa dia sebenarnya. Sedangkan diri sendiri pun kita tidak pasti  kita sudah tahu..? Tahu semua-semua? Bila kita tahu bahawa kita tidak tahu, kenalah kita ambil tahu. Bila kita tidak ambil tahu, maka kita makin tidak tahu. Bila kita ambil tahu, dan kita akan tahu bahawa sesungguhnya memang banyak yang kita perlu tahu. Dan tahu yang paling akhir adalah Maha Tahu. Tahu yang setahu-tahunya. Itulah tahu yang ada pada Sang Pencipta...

Fikir lagi...

Setiap hari kita ada rasa nak berubah, ada rasa nak menjadi lebih baik. Tetapi ada banyak yang mengada-ada yang ada-ada. Rasa-rasa ada ke yang buat-buat ada? Dalam ada, rasa-rasa ada  yang banyak  buat ada-ada dan sedikit sahaja yang betul-betul ada. Ada juga ada yang tak sempat buat dan ada tak sempat mintak ampun apa yang dia ada-adakan. Takut...Baik bila ada rasa takut. Tetapi bila ada lalai dan tidak ada sesal.Itu pasti ada bahaya. Jangan sampai hilang semua yang ada hari ini. Baru nak sedar.Tidak ada gunanya.

Jadi = *Istighfarlah banyak-banyak*

Fikir dan  fikir lagi...

Walau diri banyak sangat buat silap, banyak sangat kelemahan, banyak sangat yang tak betul lagi. Tetapi dia syukur banyak-banyak.  Dia masih banyaaak beri peluang. Peluang sangat banyak untuk berada di satu ruang yang banyak nilainya... dan banyak nikmat-nikmat yang tak terhingga. Syukur masih dipelihara. Masih banyak orang-orang disekeliling yang menyokong. 


Disaat hati makin rapuh, makin jatuh, makin penat. Makin simpan, makin lama, makin banyak dugaan.Makin risau dan makin sasar .Sesungguhnya akan ada kekuatan yang tidak di duga, datang dari arah yang tak disangka-sangka. Syukur Alhamdu Lillah.

...Sebelum ada yang terbuka dan  sebelum tertutup..maka lebih baik ,  bukalah hati, kawallah nafsu dan pandulah akal keredhaan Allah SWT.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...