Wednesday, November 28, 2012

BAHAYA: JANGAN MASUK KENDERAAN DAN TERUS HIDUPKAN AIRCON...


Kita dapati beberapa kenderaan baru, mengeluarkan bau yang amat kuat hingga menyebabkan kita pening dan mual. Semua itu adalah akibat dari Benzene. Kalau kita menghidupkan enjin dan terus memasang AirCon , hal ini akan semakin memadatkan bau Benzene dan konsentrasinya semakin tinggi. Jika anda ingin mengatasinya, iaitu menghilangkan bau itu dengan pengharum ruangan, tindakan itu akan semakin merbahayakan. Hanya ada satu cara: BUKA SEMUA PINTU, JEMUR KERETA  SAMPAI BAU ITU HILANG.


Sesetengah tempat di negara kita waktu ini sangat panas,jadi, jika anda masuk ke dalam kenderaan jangan langsung memasang AirCon.
Udara dari semprotan AirCon. bercampur dengan udara dalam kenderaan yang mengelekep -apabila dihirup, boleh menimbulkan udara yang menyebabkan kanser.
Mau naik kereta? O.K. boleh, buka semua tingkap kaca, lalu pasangkan AirCon. selama beberapa minit, baru boleh memandu kendaraan tersebut dan kemudian baru boleh tutup tingkap-tingkap kacanya kembali.
Tidak hairanlah, semakin banyak orang meninggal dunia kerana kanser. Kita mungkin tertanya-tanya dari mana  penyebabnya? Ok, di sini ada suatu contoh yang menjelaskan insiden-insiden yang dapat menyebabkan kanser.
 Menurut sebuah penelitian, dashboard kenderaan, sofa, pengharum kenderaan menghasilkan Benzene,iaitu racun penyebab kanser ( luangkanlah waktu dan amatilah bau plastik dashboard yang terkena panas). Selain menyebabkan Kanser, Benzene meracuni tulang-tulang anda, menyebabkan Anemia dan menurunkan jumlah sel darah putih.
Bila terhirup terus-menerus dalam jangka waktu yang agak lama dapat menyebabkan Leukemia, menambah resiko penyebab kanser.Dapat juga mengakibatkan keguguran.
Tingkat Benzene di dalam ruangan yang boleh ditoleransi adalah 50mg/kaki persegi.Sebuah kenderaan yang terparkir di dalam ruangan dengan jendela tertutup akan mengandung 400-800 mg Benzene. Jika parkir di luar ruangan di bawah sinar matahari pada suhu yang sangat tinggi, tingkat Benzene naik hingga 2000-4000 mg, 40 kali dari tingkat Benzene yang boleh ditoleransi.
Orang-orang yang sewaktu masuk ke dalam kenderaan dan tidak membuka tingkapnya sama sekali  mau tak mau, menghirup banyak racun yang dengan sangat cepat masuk kedalam tubuh anda.
Benzene adalah racun yang mempengaruhi ginjal dan hati. Buruknya, sangatlah sukar bagi tubuh untuk membasmi racun-racun tersebut. Jadi ... bukalah pintu dan tingkap kenderaan sebelum masuk, berilah sedikit waktu untuk racun-racun yang mematikan ini keluar - sebelum anda masuk dalam kenderaan tersebut!" 

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...