Saturday, November 10, 2012

TIP MENGELAK KEMALANGAN DI JALAN RAYA.


AWAS Blindpost WAKTU MEMANDU
'BLINDSPOT' atau sering disebut juga dengan titik buta adalah area di sekitar kita yang tidak dapat dilihat pada waktu kita sedang memandu kenderaan. Hal ini mungkin disebabkan  batasan pandangan cermin / cermin spion ataupun kerana terhalang oleh tiang binaan kenderaan atau juga kerana barang / muatan yang kita bawa. 'Blindspot' sangat berpotensi membahayakan pemandu kenderaan. Sangat mungkin terjadi ketika kita menganggap tidak ada kendaraan lain di sekitar kita, padahal kendaraan lain itu ada dan cukup dekat. Contohnya, ukuran motosikal yang lebih kecil dari kereta membuat bidang 'blindspot' menjadi potensi bahaya yang lebih besar. Selalunya apa yang sering terjadi di jalan raya, motosikal selalu memanfaatkan celah-celah menyusup untuk melesing lesat. Kecelakaan sering terjadi, di mana motor tersempit antara kenderaan yang kebetulan akan membelok.

UNTUK PEMANDU MOTOSIKAL :

• Usahakan untuk tidak berada di samping atau sebelah menyebelah kereta/truk/bas, kerana besar kemungkinan pemandu kereta/bas/truk tidak dapat melihat Anda. • Bunyikan hon waktu memotong kereta/ truk/bas agar pemandu kenderaan tersebut mengetahui Anda berada dekatnya. • Jangan pernah beranggapan bahawa pemandu kenderaan besar tersebut mengetahui di mana  Anda berada.

UNTUK PEMANDU KERETA/BAS/TRUK :

• Biasakan WAKTU SEBELUM MEMBELOK atau MENUKAR LALUAN, PASTIKAN  bahwa di samping kendaraan kita tidak ada kendaraan lain. Yang paling selamat adalah dengan menoleh terus sejenak ke area yang tidak terlihat melalui kaca spion. • Gunakan blindspot mirror untuk melebarkan daya pandang kaca spion kendaraan kita. Ini bertujuan untuk memperbaiki faktor blindspot yang terjadi. 

AKHIRNYA, SELAMAT MEMANDU DENGAN CERMAT.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...