Sunday, March 10, 2013

PENCERAHAN BUAT PENDENGKI.

Dari Abu Hurairah radhiallahu 'anhu, ia berkata : “Rasulullah SAW bersabda : “Kamu sekalian, satu sama lain Janganlah saling mendengki, saling menipu, saling membenci, saling menjauhi dan janganlah membeli barang yang sedang ditawar orang lain. Dan jadilah kamu sekalian hamba-hamba Allah yang bersaudara. Seorang muslim itu adalah saudara bagi muslim yang lain, maka tidak boleh menzaliminya, menelantarkannya, mendustainya dan menghinakannya. Taqwa itu ada di sini (seraya menunjuk dada beliau tiga kali). Seseorang telah dikatakan berbuat jahat jika ia menghina saudaranya sesama muslim. Setiap muslim haram darahnya bagi muslim yang lain, demikian juga harta dan kehormatannya”.


Derita Para Pendengki
Tidak ada yang lebih wajar dikasihani melebihi orang yang menderita mengidap penyakit dengki. Umumnya manusia berfikir dan melakukan  sesuatu yang menguntungkan dirinya, atau sekadar menyenangkan hatinya, tidak demikian halnya dengan pendengki. Tidak ada keuntungan sedikitpun yang dihasilkan pendengki. Tidak ada pula kesenangan hati yang dituai oleh orang-orang yang hasad.
Kerisauan hati yang tidak putus-putus, dialami oleh pendengki ketika melihat orang lain mendapat nikmat. Semakin banyak nikmat diperoleh orang lain, makin  gelisah hati pendengki. Hal ini tidak akan berakhir sehingga nikmat tersebut hilang dari orang yang didengki, bahkan terkadang belum terubat juga rasa dengki itu sebelum orang yang didengki tertimpa banyak kerugian. Dari sini kita tahu, betapa jahatnya seorang pendengki, ia tidak rela melihat orang lain bahagia, sebaliknya ia bersuka cita melihat orang lain berduka lara. Allah Ta’ala menggambarkan sikap dengki ini dalam firmanNya:
 “Bila kamu memperoleh kebaikan, maka hal itu menyedihkan mereka, dan kalau kamu ditimpa kesusahan maka mereka girang karenanya.” (QS. Ali Imran: 120)
Berbeza dengan kesedihan atau musibah yang dialami oleh orang yang sabar, keresahan yang terus menerus dirasakan oleh pendengki adalah musibah berat yang sama sekali tidak mendatangkan pahala, malah berpotensi mengigit-gigit kebaikan, sebagaimana api memakan kayu  yang  kering.
Nabi SAW bersabda, ”Hindarilah oleh kamu semua hasad, kerana hasad dapat memakan kebaikan sebagaimana api melalap kayu bakar.” (HR Abu Dawud)
Maksud memakan kebaikan adalah menghilangkannya, membakarnya dan menghapus pengaruhnya. Ini juga menunjukkan bahawa kebaikan itu boleh sirna dalam sekejap sahaja jika terbakar oleh kedengkian. Makin besar api kedengkian, semakin cepat mengunyah habis kebaikan. 
Membahayakan Diri dan Orang Lain
Kesan kedengkian semakin parah ketika pendengki bercita-cita untuk melampiaskan kedengkiannya. Makin kuat perasaan dengki dan cita-cita untuk melampiaskannya, makin besar pula dosa dan bahaya yang ditimbulkan sama ada mengenai diri sendiri, maupun orang lain. Malah dosa pertama yang dilakukan oleh iblis adalah disebabkan oleh dengki. Iblis menganggap bahawa dirinya lebih layak mendapat penghormatan berbanding nabi Adam. Kesannya, Iblis berani menentang perintah Allah yang menyuruhnya bersujud. Jadilah iblis sebagai makhluk yang terkutuk, dan dipastikan menjadi penghuni neraka selamanya. Kedengkian Iblis berterusan, berusaha dan akhirnya berhasil menggelincirkan Adam dari Syurga. Belum puas, Iblis bersumpah untuk menggoda dan menyesatkan semua keturunan Adam selagi mampu. Dari sini lahirlah segala bentuk kemaksiatan dan dosa yang merupakan syi’ar Iblis dan siasatnya untuk menjerumuskan anak Adam. Sekali lagi, ini bermula dari rasa hasad dengki. 
Pembunuhan pertama yang terjadi di alam dunia yang dilakukan oleh Qabil terhadap Habil juga disebabkan oleh dengki. Qabil tak dapat menerima kenyataan atas nikmat yang dianugerahkan Allah kepada Habil, saudara kembarnya. Dari sebab yang sekecil ini, apabila dipicu oleh rasa dengki, akhirnya berakhir kepada pembunuhan yang dilakukan Qabil terhadap saudara kembaranya.
Umumnya rasa dengki terarah kepada orang-orang terdekat, saudara, keluarga, rakan sejawat, tetangga dan orang-orang yang memiliki ikatan tertentu dengannya. Rasa dengki itu timbul kerana saling ingin mendapatkan satu tujuan. Hal ini tidak akan terjadi pada orang-orang yang berjauhan, kerana pada keduanya tidak ada kepentingan yang mengikat antara satu sama lain.
Bila Hati Bersih dari Rasa Dengki
Kedengkian bermuara dari hubbud dunya, cenderung terhadap dunia. Sama ada berupa gila tahta sehingga ia dengki terhadap siapa sahaja yang sedang memegang suatu jawatan dalam jabatan yang diinginkan. Ataupun kerana ta’azzuz, iaitu gila hormat dan merasa diri lebih mulia. Ia akan merasa keberatan bila ada orang lain lebih dihormati dari dirinya.
Bagi orang yang hatinya memiliki orientasi akhirat, dan juga ingin kedamaian  di dunia, tentu rasa dengki di hati segera dicampakkannya. Kerana tidak ada untungnya berhasad dengki. 
Bersihnya hati dari rasa dengki juga menjadikan  Saad bin Abi Waqas, sehingga dijanjikan Nabi masuk jannah.
Sahabat Anas bin Malik  bercerita, Ketika kami sedang berada dalam suatu majlis bersama Nabi SAW, tiba-tiba beliau bersabda, “Sekarang, akan muncul di tengah-tengah kamu semua salah seorang penghuni jannah.” Tidak lama kemudian, seorang Sahabat Ansar muncul di hadapan para sahabat dengan keadaan janggutnya mengalirkan air bekas wudhunya, kejadian itu terjadi sampai tiga hari. Pada hari ketiga, ia diikuti oleh Abdullah bin Umar ke rumahnya, dengan maksud untuk mengetahui kelebihan amal yang dilakukan orang itu. Akan tetapi Abdullah bin Umar tidak mendapatkan sesuatu yang istimewa pada amalan orang itu.Kerana perasaan ingin tahu yang bergejolak, beliau bertanya tentang amalan yang menjadi keistimewaannya. Sahabat Ansar itu menjawab, “Saya tidak memiliki kelebihan apa-apa selain yang kamu lihat. Hanya sahaja, tidak ada dalam hatiku rasa dendam terhadap sesama muslim dan tidak memiliki rasa iri (hasad) terhadap sesuatu yang Allah telah berikan kepadanya.”
Allah juga memuji kelebihan sahabat Ansar yang tidak memiliki rasa iri ke atas kaum Muhajirin yang mendapatkan banyak keistimewaan,
“Dan mereka (Ansar) tiada menaruh keinginan dalam hati mereka terhadap apa-apa yang diberikan kepada mereka (Muhajirin); dan mereka mengutamakan (orang-orang Muhajirin) atas diri mereka sendiri, sekalipun mereka dalam kesusahan.” (QS. Al-Hasyr 9)

Sekian, semuga dijauhi kita dari rasa hasad dengki. 

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...