Tuesday, January 29, 2013

BOSS TAK NAK DENGAR BENDA NIH !!!

GERAMMM...
7 Jenis Keluhanan yang Atasan Tidak Mahu  Dengar. 

        Anda tentu  selalu berhubungan dengan orang atasan atau bawahan. Di atas orang atasan Anda, masih ada atasan dengan jawatan yang lebih tinggi lagi. Ketika orang atasan  Anda terus memberikan tugas yang harus Anda kerjakan, sebenarnya dia juga mendapat tekanan dari atasan yang lebih tinggi untuk mencapai sesuatu tujuan atau target . Oleh kerana kedudukan Anda adalah bawahannya, tidak ada yang dapat Anda lakukan kecuali melaksanakan tugas-tugas yang diberikan tersebut.
Tentu, atasan yang baik adalah yang dapat bekerjasama dengan bawahannya. Tidak hanya menyuruh, tetapi juga mengarahkan atau memberikan masukan. Namun, ketika Anda menjadi bawahan, jangan pernah menunjukkan pada atasan bahawa Anda tidak menyukai tugasan yang diberikan, atau Anda tidak mampu melakukannya.

Berkaitan dengan tugas-tugas dari atasan yang membebankan Anda, sebaiknya Anda memiliki strategi untuk mempertahankan posisi atau reputasi Anda. Walaupun Anda tidak menyetujui sesuatu, katakan dengan cara yang lebih positif. Menurut  buku The Amazing Adventures of Working Girl: Real-Life Career Advice You Can Actually Use, pada asasnya ada tujuh jenis ungkapan keluhan atau rungutan  yang dapat mempengaruhi persepsi atasan terhadap kerja buat Anda:

1. “Ini bukan pekerjaan saya.”
Umumnya atasan akan berfikir bahawa apa sahaja  yang diperintahkannya kepada Anda, itulah yang menjadi pekerjaan Anda. Namun jika tugasan yang diberikan tidak termasuk dalam tugas Anda, berusahalah menahan diri untuk tidak mengatakan hal tersebut. Sebaliknya, coba ambil  tahu mengapa atasan memberikan tugasan tersebut kepada Anda. Berkemungkinan, atasan mempunyai alasan tersendiri yang masuk akal. Jika Anda merasa bahawa tugas tersebut tidak Anda kuasai, atau hanya akan menghabiskan waktu Anda, sila berikan saranan bahawa pekerjaan tersebut akan lebih baik jika dilakukan oleh rakan sekerja yang lain. Memang, pada dasarnya atasan dapat memberikan tugas apa sahaja di luar daftar indek pekerjaan Anda. Namun anda perlu menunjukkan etika yang baik.

2. “Itu bukan masalah saya.”
Ketika Anda berkata bahawa apa yang sedang berlaku bukan masalah Anda, Anda akan terkesan tidak peduli pada sekitaran kerja anda. Penolakan tersebut tidak akan membuat orang menyukai Anda, tidak terkecuali atasan Anda. Jika ada masalah, dan Anda tidak tahu apa yang harus dilakukan, lebih baik jangan berkata apapun. Lebih baik Anda berusaha turut membantu menyelesaikan masalah tersebut. Pada akhirnya, masalah di tempat kerja merupakan masalah semua orang. Jadi tentu sahaja Anda juga terlibat sama.

3. “Itu bukan salah saya.”
Ungkapan ini juga salah satu kalimat yang harus dihindari. Anda tahu, kenapa? Ketika Anda mengatakan sesuatu itu bukan salah Anda, ada orang lain akan meyakini bahawa itu memang salah Anda. Ada sesuatu yang tidak beres, dan harus diperbaiki. Jalan keluar itulah yang harus difikirkan, bukan menyatakan siapa yang bersalah.

4. “Saya tidak dapat melakukan dua pekerjaan sekaligus.”
Seandainya Anda mengeluh kerana pekerjaan Anda banyak, atasan tidak akan merasa kasihan pada Anda, atau mengurangkan pekerjaan Anda. Bahkan, sebaliknya atasan akan berfikir:

(1) Adakah Anda membenci pekerjaan Anda, atau 
(2)Adakah  Anda tidak serius dengan pekerjaan Anda. 

Setiap orang tanpa terkecuali, akan merasa tertekan kerana dibebani begitu banyak  tugasan. Yang perlu Anda lakukan adalah menyelesaikan tugas-tugas tersebut, satu-persatu.

5. “Kemampuan saya terlalu tinggi untuk pekerjaan ini.”
Mungkin ungkapan Anda ini ada benarnya. Tetapi pada realitinya, pekerjaan inilah yang Anda miliki. Anda setuju atau tidak untuk mengambil pekerjaan tersebut, dan sekarang Anda menyesalinya. Dengan mengeluh terus-menerus, Anda hanya membuat reputasi Anda menjadi buruk. Rakan-rakan sekerja yang berada dalam satu pasukan dengan Anda pun akan kesal mendengar keluhan Anda. Yang paling parah, atasan Anda pasti akan berfikir-fikir lagi untuk mempromosikan Anda.

6. “Pekerjaan ini terlalu senang, Setiap orang boleh melakukannya!”
Mungkin Anda sedang cuba mengatakan bahawa Anda begitu hebat, sehingga pekerjaan itu terasa begitu mudah. Tetapi akibatnya, orang lain akan terkesan untuk mengatakan bahawa pekerjaan tersebut tidak berkualiti. Jadi, tidak ada atasan yang senang mendengar bahawa suatu pekerjaan itu dianggap tidak penting oleh bawahannya. Jika pekerjaan itu memang mudah, seharusnya Anda selesa melakukannya. Segera selesaikan pekerjaan itu secepat mungkin.

7. “Pekerjaan itu tidak boleh diselesaikan.”
Mengatakan bahawa sesuatu pekerjaan tidak dapat dilaksanakan, sama sahaja menyulut kemarahan atasan Anda. Walaupun tugas itu benar-benar mustahil dilakukan, katakan bahawa Anda akan berusaha menyelesaikannya. Jika tidak, Anda akan terlihat tidak dapat diandalkan. Jangan lupa, atasan tidak menginginkan kata-kata “tidak mungkin”. Segala sesuatu harus "mungkin" baginya. Menemukan masalah yang ada, dan mampu mencari jalan keluarnya, merupakan penanda aras pencapaian terkini Anda.

Kesimpulannya, ketika Anda was-was ragu-ragu, ingatlah untuk tetap diam dan tidak menunjukkannya. Cubalah untuk menguraikan permasalahan tersebut lebih dahulu, atau memikirkan jalan penyelesaiannya. 

                                                    ......SILENCE IS GOLDEN........

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...