Wednesday, January 30, 2013

KARISMATIK ITU APA?


Banyak alasan yang menyebabkan aku terpanggil untuk menyelongkar ciri-ciri orang yang berkarismatik dan meluahnya di sini. Semuga kita beroleh manfaat darinya.

Ayoh, mari kita berbicara secara ilmiah sedikit:

Pernahkah Anda merasakan  bahawa ada seseorang yang selalu merasakan diri Anda istimewa? Orang itu bukan pasangan hidup Anda, bukan orang atasan, bukan pula rakan sekerja yang senior. Orang tersbut hanya rakan kerja biasa, tetapi ia selalu membuat ruang kerja menjadi hidup ketika ia hadir. Entah apa yang menyebabkannya situasi begitu. Mungkin, kerana orang ini pada dasarnya karismatik.

Orang karismatik mampu membangun dan menjaga hubungan baik, dan secara konsisten mempengaruhi orang-orang di sekitar mereka dengan cara yang positif. Yang paling penting, mereka selalu membuat orang lain merasa penting dan merasa lebih baik.

Adakah ingin tahu apakah Anda memiliki ciri-ciri orang yang karismatik, atau, Anda ingin menjadi orang yang karismatik?  Orang Yang Berkarismatik antara lainnya ialah:

1. Lebih banyak mendengarkan
Orang yang karismatik selalu menjaga kontak mata, tersenyum, mengangguk, dan melontarkan pertanyaan, untuk menghargai lawan bicara. Orang karismatik tidak memberikan nasihat kecuali ditanya. Mereka lebih banyak mendengarkan, untuk menunjukkan  kepedulian mereka. Mereka tahu, jika memberi nasihat maka pembicaraan akan lebih berkisar pada diri mereka. Ingat kan, kalau Anda mulai memberi nasihat? Anda akan mengatakan, "Kalau aku ..." dan bukannya, "Bagaimana kalau kamu...."

2. Mereka tidak memilih-milih
Ada sebahagian orang yang tidak mampu mendengarkan sesuatu yang dikatakan orang lain yang dianggap lebih rendah. Mungkin sahaja keduanya saling berbicara, tetapi orang yang lebih "tinggi" biasanya tidak akan benar-benar mendengarkan. Sebaliknya, orang karismatik akan mendengarkan siapa sahaja, tidak peduli posisi atau status sosialnya. Mereka dapat  merasakan mempunyai kesamaan dengan siapa sahaja, tidak hanya orang yang ada di "kelas" mereka sahaja.

3. Mereka akan berhenti beraktiviti ketika diajak bicara
Menyesalkan, seandainya  Anda bercakap dengan orang atasan anda, tetapi dia tetap sibuk menelefon,  mengotak-ngatik laptop, atau membaca surat khabar ? Orang karismatik tidak akan sibuk dengan monitor komputernya ketika seseorang diajak berbicara. Mereka tahu, tidak akan dapat berkomunikasi dengan orang lain jika masih sibuk bercekerama dengan telefon, laptop, atau apa-apa pun. Mereka terbiasa mencurahkan seluruh perhatian pada yang diajak bicara. Tak hairanlah orang lain ingin selalu ada di dekat mereka.

4. Mereka selalu memberi lebih dulu, dan kadang tidak pernah menerima kembali 
Bahasa Inggrisnya "take and give", dan versi bahasa Melayunya  sebenarnya lebih baik: "memberi dan menerima". Maknanya, kita mengutamakan untuk memberi lebih dulu, barulah  menerima. Inilah yang dilakukan orang karismatik, dan mereka tidak memikirkan apakah mereka akan menerima balasan. Mereka berfokus pada apa yang dapat diberikan, kerana memberi merupakan cara untuk menciptakan hubungan nyata dalam suatu hubungan.

5. Mereka tidak merasa diri mereka penting
Orang yang akan terkesan dengan diri Anda yang merasa penting dan hebat adalah tidak lain daripada orang-orang yang juga merasa diri mereka penting. Yang lain, tidak akan terkesan dengan orang yang merasakan penting. Orang lain mungkin akan merasa terganggu dan tidak selesa.

6. … Kerana menganggap orang lain lebih penting
Orang karismatik mempunyai pengetahuan, pendapat, dan sudut pandang sendiri dari suatu masalah. Namun, hal itu tidak penting bagi mereka kerana mereka tidak dapat mempelajari sesuatu dari diri mereka sendiri. Mereka sadar, mungkin sahaja ada hal-hal yang diketahui orang lain tetapi  mereka tidak faham. Hal itu membuat orang lain menjadi lebih penting bagi mereka, kerana mereka dapat belajar dari pengalaman orang lain.

7. Mereka membiarkan orang lain bersinar
Mereka tahu bahawa ada orang yang tidak cukup menerima penghargaan atas prestasinya. Kerana itu, mereka akan menunjukkan pada khalayak orang tersebut -sebutlah rakan sekerjanya- telah melakukan tugasnya dengan baik. Mereka tahu, sebuah pengakuan akan membuat rakan sekerja merasa telah membuat suatu pencapaian, dan merasa lebih penting. Hal inilah yang membuat orang yang berkarisma lebih dihargai,  mereka peduli untuk memerhatikan pencapaian yang dilakukan orang lain daripada diri sendiri.

8. Mereka cermat memilih kata-kata
Mereka sedar, kata-kata yang mereka gunakan dapat mempengaruhi perilaku orang lain. Misalnya,  ketika ingin mengatakan, "Anda tidak harus menyiapkan kerja untuk pelanggan anda yang baru", mereka memilih untuk mengatakan, "Anda kan harus berbagi berita baik ini untuk rakan-rakan kita di sini...." Kata-kata yang menjadi pilihan orang karismatik dapat membantu orang lain untuk merasa lebih baik. Mereka menciptakan suasana yang bahagia, kondusif, antusias, dan terpenuhi keperluannnya.

9. Mereka tidak berbagi gosip dengan orang lain
Kita semua tentu suka mendengar gosip. Masalahnya, kita sebenarnya tidak menghargai orang yang pertama menyebarkan berita yang belum pasti kebenarannya. Sebab, siapa yang tahu orang yang menyebar gosip itu juga pernah menyebar berita yang tidak sedap mengenai diri kita? Lalu kita ditertawakan ramai-ramai di belakang kita? Inilah yang tidak dilakukan orang karismatik. Mereka tidak membuka peluang untuk menertawakan orang lain, dan dengan sendirinya tidak akan ditertawakan.

10. Mereka mahu mengakui kegagalan mereka
Orang yang sukses sering dianggap berkarisma kerana mereka sukses. Namun, Anda tidak harus menjadi sukses untuk menjadi orang yang karismatik. Anda hanya perlu bersikap tulus untuk menjadi karismatik. Orang karismatik selalu rendah hati, mahu berbagi tentang kegagalan yang Anda lakukan, mengakui kesalahan, dan mampu mentertawakan diri sendiri. Sementara, orang lain tidak akan mentertawakan orang yang karismatik; mereka akan tertawa bersama. Itulah yang membuat orang karismatik lebih disukai.

Akhirnya, mari bersama kita muhasabah diri. Apa yang baik semuanya dari Allah SWT. Mudah-mudahan kita beroleh keberkatan dariNya.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...