Thursday, December 1, 2011

BAHAYA WI-FI LAPTOP

Wi-Fi Laptop Dapat Merosakkan Sperma Lelaki
http://hidayatullah.com/berita/gal394999213.jpg
--Sekumpulan pengkaji menemui bahawa komputer pribadi yang dilengkapkan dengan wi-fi dan diletakkan dekat alat reproduksi lelaki dapat merosakkan kualiti sperma.

Seperti yang dilaporkan The Telegraph, (30/11/2011), penelitian dari kelompok pengkaji  Amerika Syarikat dan Argentina menunjukkan, spesimen sperma yang ditempatkan dekat laptop berteknologi nirkabel mengalami kerusakan lebih parah, berbanding sperma yang diletakkan dalam suhu bilik dan jauh dari signal wi-fi.

Dalam hasil penelitian yang diterbitkan jurnal Fertility and Sterility edisi bulan November 2011 itu, peneliti menduga radiasi gelombang elektromagnetik yang ditimbulkan teknologi komunikasi nirkabel merosak kualiti air mani.

Meskipun demikian, mereka menghimbau agar para lelaki tidak terlalu khuatir, sebab penelitian masih diperingkat percubaan.


Peneliti mengambil contoh sperma dari 29 orang lelaki sihat berusia antara 26 hingga 45 tahun.

Contoh sperma dari masing-masing pria ditempatkan di dua tempat berbeza. Satu ditempatkan di bawah laptop berteknologi wi-fi dan contoh sperma satunya ditempatkan jauh kari komputer dalam suhu bilik.

Penenliti yang berasal dari Nascentis Centre for Reproductive Medicine di Cordoba, Argentina, serta Eastern Virginia Medical School, AS, kemudian menggunakan laptop berteknologi wi-fi tersebut untuk mengimpot sejumlah file dari internet selama empat jam.

Mereka mendapati, 25 peratus sperma yang diletakkan di bawah laptop dengan wi-fi berhenti bergerak dan 9 peratus mengalami kerosakan DNA.

Sedangkan sperma yang diletakkan dalam suhu bilik dan jauh dari laptop, hanya 14 peratus yang berhenti bergerak dan 3 peratus saja yang mengalami kerusakan DNA.
 

Ketua penelitian Dr Conrado Avendano, menekankan bahawa hasil penelitian tidak berarti akan persis sama dengan keadaan dalam kehidupan sehari-hari, oleh kerana itu para lelaki dihimbau agar tidak panik.

"Saat ini kami tidak tahu apakah efek ini ditimbulkan oleh semua komputer yang bersambung ke internet dengan wi-fi, atau  apa yang menimbulkan efek ini sebenarnya," kata Avendano. Ia juga menambahkan perlunya dilakukan penelitian lebih lanjut tentang masalah itu.

Dalam penelitian lain sebelumnya, diketahui bahwa signal dari telepon bimbit dapat melemahkan pergerakan sperma dalam ujian di makmal.

Setahun lalu, pakar urologi pernah menyatakan bahwa laptop yang diletakkan di atas paha dekat alat reproduksi lelaki, dapat meningkatkan suhu di sekitar alat kelamin laki-laki ke tingkat panas yang boleh merosak kualiti sperma.*


~hidayatullah.com

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...