Thursday, December 1, 2011

KONFLIK PAKISTAN DAN AMERIKA SYARIKAT

Pertembungan antara pasukan Pakistan dan pesawat tempur Amerika beberapa waktu lalu telah membawa kedua negara itu kedalam jurang peperangan.

Seperti diberitakan ,24 tentara Pakistan terkorban dalam serangan helikopter Amerika minggu lalu.

Amerika memberi alasan mereka menyerang pejuang Taliban Afghanistan yang sedang berlindung di sebuah pos di sempadan. Pakistan sendiri terus menyangkal alasan ini dan meminta pilot helikopter AS yang terlibat dipecat segera.

Insiden tersebut masih menjadi pembicaraan hangat di Pakistan dan ketidakpercayaan mulai timbul diantara Washington dan Islamabad.

Pihak Amerika menuding Pakistan membantu Taliban dalam meningkatkan serangan terhadap Amerika di wilayah Pakistan.

Pakistan adalah laluan penting bagi konvoi truk yang membawa masuk bahan bakar dan makanan untuk lebih dari 15.000 pasukan NATO di Afghanistan. Laluan itu kini disekat kerajaan Pakistan, ekoran insiden penembakan helikopter. Kehidupan ribuan tentara NATO itu, kini akan semakin sukar.

Meskipun Amerika menuduh Pakistan secara diam-diam membantu Taliban, dan Pakistan menyangkal keras tuduhan itu. Tapi yang jelas, pihak Taliban memang yang paling beruntung dalam konflik antara Amerika dan  Pakistan saat ini.
~muslimdaily

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...