Tuesday, March 27, 2012

Ada Akaun PayPal ?

BUY  AND  SELL  ONLINE
 Akaun PayPal

Assalamualaikum, salam sejahtera.. Tahu tak apa itu Paypal dan kenapa ramai orang cakap kita perlu ada akaun PayPal? Untuk pengetahuan semua, PayPal boleh diumpamakan sebagai sebuah “bank online” dalam rangkaian internet. PayPal banyak digunakan untuk membuat pembayaran dan penerimaan wang secara online di mana-mana sahaja di seluruh dunia. Kini PayPal menjadi sistem pembayaran online yang terkenal dan terbesar di dunia.
"PayPal is the safer, easier way to pay and get paid online. The service allows anyone to pay in any way they prefer, including through credit cards, bank accounts, PayPal Smart Connect or account balances, without sharing financial information."
Aku rasa setiap blogger atau pengguna internet mesti ada akaun Paypal. Memudahkan kita menjual dan membeli belah secara online. Kadang-kadang aku tengok sesetengah barang lebih murah dijual di kedai-kedai online luar negara. Aku pernah beli wallet berharga $10 (RM30) dari US. Di pasaran Malaysia jenis wallet yang sama aku tengok harganya lebih kurang RM50 hingga RM60. Kenapa perlu bayar lebih?
Bagi blogger pula, ramai yang cakap domain dan hosting di Malaysia ni mahal. Tak mampu nak bayar. Dah tu, cari la domain dan hosting dengan syarikat luar negara. Ada yang jual dengan harga yang jauh lebih murah. Kenapa perlu bayar lebih? Untuk bayar boleh guna akaun Paypal sebab syarikat luar negara majoritinya ada sediakan sistem pembayaran melalui PayPal.

Cara Buat Akaun PayPal

Langkah pertama, buka laman web PayPal dan tekan pada link “Sign Up”. Kemudian korang akan dibawa ke satu halaman yang memaparkan antaramuka seperti berikut:
Daftar akaun PayPal
Di sini korang perlu buat pilihan jenis akaun PayPal yang sesuai dengan korang. Setiap jenis akaun ada perbezaannya. Tapi aku recommend daftar akaun PayPal jenis “Premier” untuk rasa lebih best. Yang mana dah ada akaun Personal tu boleh upgrade bila-bila masa.
  • Personal – Untuk membeli belah secara online.
  • Premier – Untuk perniagaan secara perseorangan yang melibatkan urusan menjual dan membeli secara online.
  • Business – Untuk perniagaan besar yang melibatkan syarikat.
Kemudian korang boleh teruskan langkah-langkah pendaftaran dengan mengisi borang. Isi borang selengkapnya dengan maklumat-maklumat yang diminta. Bila tiba di langkah yang memerlukan korang buat pengesahan akaun menggunakan kad kredit/kad debit, korang boleh skip proses tu (boleh buat lain kali) dan terus ke dasboard akaun PayPal yang dah siap register.

Cara Verify Akaun PayPal

Bagi akaun yang belum buat pengesahan, perkataan “Unverified” akan terpapar di bahagian status akaun. Bagi akaun yang dah buat pengesahan dengan kad kredit/kad debit ianya akan dipaparkan status “Verified”.

Untuk verify akaun PayPal, korang perlu ada kad kredit atau paling busuk pun kad debit. Ada akaun Maybank? Kalau ada tapi masih guna kad Maybank yang biasa, boleh upgrade kad Maybank korang tu jadi kad debit. Kemudian verify PayPal dengan kad debit Maybank.
Bila dah ada akaun PayPal yang dah verified, bolehlah korang shopping online sesuka hati. Untuk mereka yang guna bank selain Maybank aku tak berapa pasti macam mana cara untuk verify PayPal sebab dulu aku guna kad debit Maybank je. Tapi rasanya kad debit bank lain pun dah boleh guna untuk verify akaun PayPal. Try Google dulu. Apa-apa masalah boleh tanya di bahagian komen ye.


Artikel asal - http://anarm.net/blog.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...