Kurikulum Baharu Tingkatan 6 Sesi 2012/2013
Untuk maklumat, pada 4 Januari 2012 yang lalu, jemaah menteri
dalam mesyuaratnya telah meluluskan Kurikulum Baharu Tingkatan 6 yang
melibatkan perubahan Sistem Pentaksiran STPM. Hal ini merupakan satu inovasi
dalam kurikulum dan sistem pentaksiran STPM. Pelaksanaannya akan bermula pada
penggal kedua nanti iaitu untuk pelajar-pelajar Tingkatan 6 Rendah sesi 2012.
Kurikulum baharu ini merupakan
antara transformasi pendidikan yang dilakukan oleh kerajaan. Hal ini bersesuaian
dengan keperluan pelajar-pelajar Tingkatan 6 yang lebih matang kerana mereka
akan melangkahkan kaki ke universiti. Jadi, pedagogi, yang digunakan sebelum ini
ditukar kepada andragogi yang lebih sesuai untuk pelajar-pelajar Tingkatan
6.
Dengan
terlaksananya kurikulum ini, Kementerian Pelajaran diandaikan akan dapat melahirkan
pelajar yang lebih berdaya saing, berfikiran analitikal, inovatif, kreatif dalam
menghadapi cabaran dunia globalisasi. Selain itu, sistem ini akan berupaya untuk memberikan nafas baharu kepada pelajar dengan
menyediakan satu suasana dan sistem pembelajaran yang lebih sesuai untuk
pelajar-pelajar Tingkatan 6 atau Pra-U ini dan
dirasakan dapat menarik perhatian para lepasan SPM untuk melanjutkan
pengajian mereka ke Tingkatan 6.
Kurikulum baharu ini tidak melibatkan perubahan kepada sistem persekolahan
yang diamalkan pada masa ini. Sistem
ini cuma melibatkan perubahan kurikulum dan sistem pentaksirannya . Pelajar-pelajar Tingkatan 6 akan mengikuti pengajian selama 3 penggal
iaitu Penggal 1, 2, dan 3. Para pelajar pula akan menduduki peperiksaan berpusat
bagi setiap penggal. Selain
peperiksaan berpusat, pelajar-pelajar juga akan menghadapi Penilaian Berasaskan
Sekolah (PBS) pada penggal ke-2 dan ke-3. Keputusan peperiksaan bagi setiap
penggal pula akan diumumkan oleh Majlis Peperiksaan Malaysia selepas penggal
berakhir. Selepas penggal ke-3 berakhir, Gred Purata Keseluruhan akan
dikeluarkan oleh MPM. Bagi pelajar-pelajar yang berhasrat untuk membaiki gred
purata mata pelajaran masing-masing, mereka dibenarkan untuk berbuat demikian
pada Penggal ke-2 atau ke-3. Pelajar-pelajar dikehendaki membuat pembayaran
sebanyak RM50.00 bagi setiap mata pelajaran untuk menduduki peperiksaan itu
semula.
Berdasarkan kurikulum ini, para pelajar akan lebih berfokus dalam pengajian mereka. Isi
kandungan pelajaran yang dipelajari dalam setiap penggal akan diuji dan dinilai
dalam penggal itu sahaja. Perkara ini samalah seperti kurikulum yang diamalkan
di kolej matrikulasi dan di universiti, cuma perbezaannya ialah mereka
menggunakan sistem semester, tetapi Tingkatan 6 menggunakan sistem penggal. Bagi
guru-guru Tingkatan 6 pula, mereka perlu memfokuskan pengajaran mereka dalam
setiap penggal berdasarkan topik-topik yang telah ditetapkan oleh MPM dalam
Sukatan Pelajaran yang terbaharu itu. Selain itu, guru-guru diberikan kuasa
untuk membuat penilaian terhadap kerja kursus atau kertas penyelidikan pelajar
dan markah tersebut akan dihantar melalui atas talian kepada MPM. Hal ini
dirasakan dapat meningkatkan tahap profesionalisme dan integriti guru dalam
menjayakan transformasi sistem baharu Tingkatan 6 ini.
Di samping itu, guru-guru perlulah memberikan penekanan terhadap pendekatan pengajaran dan pembelajaran yang baharu iaitu berasaskan kuliah dan tutorial bagi menjadikan proses pembelajaran itu suatu pengalaman yang menarik dan berkesan di samping mampu melahirkan murid yang berfikiran kritis, analitis dan mempunyai minda teroka yang tinggi.
No comments:
Post a Comment