Saturday, March 10, 2012

CABLE HDMI (High-Definition Multimedia Interface)


Apa Itu Kabel HDMI ?

Kabel HDMI (High-Definition Multimedia Interface) berguna untuk menyampaikan data audio dan video secara digital, sesuai untuk  layar berkualiti  HD (High-Definition). Keunggulan HDMI dari kabel Component / RCA, adalah kualiti tinggi pada hasil konversi audio dan video yang melalui kabel HDMI tersebut. Selain itu HDMI juga hanya menggunakan satu port, sedang pada kabel Component memerlukan tiga port untuk mengkonversikan audio dan video.
Perkembangan Kabel HDMI Image
HDMI memiliki beberapa versi kabelnya, iaitu:
  • HDMI 1.0, muncul pada Disember 2002, dengan bit rate maksimum 4.9Gbps. Boleh melakukan pemutaran video hingga 165 Mp/sec.
  • HDMI 1.1, dikeluarkan Mei 2004, feature sama dengan 1.0 hanya menambahkan sistem perlindungan pada Audio DVD.
  • HDMI 1.2, sekitar Ogos 2005.
  • HDMI 1.3,  muncul pada 22 Jun 2006, dengan kualiti resolusi gambar yang bagus kerana bandwith yang digunakan lebih tinggi.
  • HDMI 1.3a, dilancarkan pada 10 November 2006, sama dengan versi 1.3 hanya perbaikan pada kualiti suara(audio).
Perkembangan Kabel HDMI Image
HDMI 1.3a telah mendukung output audio dari Dolby TrueHD dan DTS-HD Master Audio, yang merupakan format codec audio pada DVD HD dan Blu-ray Disc. Dengan menggunakan HDMI 1.3a, anda akan merasakan sensasi audio yang jernih dari DVD HD dan Blu-ray Disc. Resolusi display mencapai maksima 1440p untuk ditampilkan pada layar lebar (Wide).
Kabel HDMI memiliki beberapa jenis/bentuk, bergantung dari hardware atau gadget yang digunakan. Untuk HDMI Micro kebanyakan digunakan pada Handycam HD dan Smartphone, sedangkan HDMI Mini umumnya terdapat pada Tablet PC dan beberapa gadget portable lain.
Perkembangan Kabel HDMI Image
Seiring kemajuan teknologi, kini telah hebat filem yang berkualiti 3D. Perusahaan-perusahaan besar LCD pun kini telah mengeluarkan type TV LCD yang mendukung 3D. Untuk mengejar kehebatan ini, hadir HDMI versi 1.4 yang mendukung gambar berkualiti 3D. Pada siri 1.4 juga sangat mendukung “extremely high HD resolutions”, untuk menampilkan filem dengan resolusi sama seperti yang diterapkan pada Pawagam Cinema.
Dukungan resolusi 4K x 2K oleh HDMI versi 1.4, secara efektif merupakan 4x pixel yang sempurna dari  1080p yang ada kini. Warna yang dihasilkan sangat tepat, kerana mendukung SYCC601, Adobe RGB, dan Adobe YCC601 saat anda melihat foto pada Televisi Digital.
Perkembangan Kabel HDMI Image
Kelebihan lain dari HDMI versi 1.4 adalah terdapat saluran Ethernet yang memungkinkan untuk mengirim dan menerima data dengan kecepatan Ethernet (+ 100Mbps), hingga tidak diperlukan lagi kabel LAN/Ethernet secara terpisah.
Selain tingkatan versi HDMI yang membezakan kualiti  video – audionya, bahan dan panjang kabel juga mempengaruhi kualiti yang dihasilkan dari kabel HDMI.
Secara amnya, kabel HDMI dengan bahan yang tebal dan padat memiliki kualiti yang lebih baik.


~semuga berguna...

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...