Wednesday, July 10, 2013

KISAH TELADAN SEORANG AYAH DAN ANAKNYA.


Assalamu Alaikum Warahmatullahi WabarakatuhKisah Hikmah Dari Seorang Ayah Yang Bijaksana
Buat para teman pembaca yang baik hatinya,, hari pertama bulan puasa ini, ambo ade sebuah kisah untuk renungan kita bersama. Kisah yang ambo nak cerita nih tidak ade kaitan langsung dengan sesiapa sama ada yang hidup atawa yang telah mati. Semoga kita boleh mengambil hikmah apa yang terkandung. Sebagai insan biasa yang selalu berlayar di alam cyber, sedikit sebanyak, kita juga perlu siraman bathin , itu semua perlu penyegaran agar kita terus boleh  berinteraksi dan tetap semangat.

Jom,  kisah ini berkisar tentang seorang ayah yang memiliki seorang anak patuh tetapi nakalnya, ya rabbi, minta ampun.
Diceritakan di sebuah kampung ada seorang anak ulama terkenal di desanya. Anak itu nakal dan sering sekali bertengkar dengan kawan-kawan yang sebaya dengan nya. Pada suatu ketika, kenakalan anak  tersebut sudah  melampaui batas-batas kewajarannya. Akhirnya ayahnya memanggil anaknya yang sedang bermain di luar dan  menasehati anaknya dengan penuh  bijaksana.

Ayah  : Wahai anakku tolong ambilkan sebuah tukul, paku, dan sekeping papan yang elok.
Anak  : Baik ayah.
Anak itu bergegas mengambilkan barang-barang yang di minta  ayahnya. Setelah barang yang di inginkan ayahnya sudah di dapatinya lalu anak itu memberikannya.
Anak  : Ini ayah barang yang ayah inginkan, kalo boleh tau untuk apa barang-barang semua ni ayah ???
Ayah  : Nanti ayah akan beritahu, tapi sekarang  kamu tancapkan dulu paku itu ke atas papan tersebut dengan menggunakan tukul itu sekuat yang kamu mahu.
Anak  : Baik ayah…
Dengan penuh kepatuhan terhadap seorang ayah,  anak itu melakukan apa yang di perintahkan oleh ayahnya.
Anak  : Ok  ayah, perintah yang diberikan sudah selesai.
Ayah  : Bagus,  sekarang cuba  kamu cabut paku yang sudah kamu tancapkan itu dari papan tersebut.
Anak  : Ok, beres, selesai. ( dengan penuh rasa hairan  anak  itu mengerjakan perintah ayahnya)
Ayah  : Apa yang kamu lihat pada papan itu setelah kamu mencabut pakunya  ?
Anak  : Papannya itu sudah ada lubang tidak seperti pada asalnya yah, ada bekas paku, tidak cantik lagi  papannya yah!!!
Ayah  : Sekarang, cuba kamu fikir, seberapa kerap kamu menghina, bertengkar, membuat banyak hati orang yang terluka kerana kata-kata yang keluar dari mulut kamu???  Waktu ucapan kamu melukai orang, lalu kamu meminta ampun maaf kepada orang yang kamu sakiti, boleh jadi  saja orang yang kamu sakiti itu  memaafkan kesalahanmu . Tapi kamu harus ingat bahawa bekas luka yang menancap di hati orang yang kamu sakiti tidak akan hilang umpama kamu menancapkan paku ke sebuah papan dan kamu mencabutnya. Cuba kamu renungkan !!! (ujar ayahnya lalu sambil pergi).

-Jadi, di bulan yang penuh berkat ini, sama-samalah kita menjaga laku tingkah kita semua. Amien.

Wassalam. 


No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...