Tuesday, January 21, 2014

YANG MUNGKIN ANAK TIDAK KETAHUI TENTANG AYAHNYA.

kasih sayang seorang ayah terhadap anaknya
 BISMILLAHIRRAHMANILRRAHIM...

Kali ini, saya akan berkongsi beberapa hal yang mungkin sebelum ini tidak diketahui  anak tentang ayahnya. Perkara tersebut antara lainnya :

1. Ayah berkehendakkan anak-anaknya mempunyai lebih banyak kesempatan daripada dirinya, menghadapi lebih sedikit kesulitan, lebih tidak tergantung pada siapapun, dan ayah selalu memerlukan kehadiran anaknya.

2. Ayah membiarkan anaknya menang dalam sesuatu permainan ketika anaknya masih kecil, tetapi ayah tidak ingin kamu membiarkannya menang ketika kamu sudah besar.

3. Ayah jarang berada di album foto keluarga, sebab dia yang selalu mengambil gambar.

4. Ayah selalunya merasa sedikit sedih ketika melihat anak-anaknya pergi bermain dengan kawan-kawannya, kerana  ayah sedar itu adalah akhir masa kecil mereka.

5. Ayah mulai merancang kehidupan anaknya ketika tahu bahawa ibu mengandungmu, tetapi apabila anda dilahirkan, ia mula membuat semakan..

6. Ayah membantu untuk membuat impian anaknya  menjadi kenyataan malah dia juga dapat meyakinkan anaknya untuk melakukan hal-hal yang mustahil, seperti berenang di air setelah ia melepaskannya.

7. Ayah mungkin tidak tahu jawaban segala sesuatu, tetapi ia membantu kamu mencarinya.

8. Ayah mungkin tampak selalu garang di matamu, tetapi di mata teman-temanmu dia tampak baik dan menyayangi.

9. Ayah lambat mendapat teman, tetapi dia bersahabat seumur hidup

10. Ayah benar-benar senang membantu seseorang, tetapi ia tidak suka meminta bantuan.

11. Bila ayah di dapur, dia seperti penjelajahan ilmiah. Dia punya rumus-rumus dan formula  tersendiri, dan hanya dia sendiri yang mengerti bagaimana menyelesaikan persamaan-persamaan rumit itu. Dan hasilnya?… .mmmmhhh…tidak terlalu mengecewakan.

12. Ayah kurang tahu bagaimana mendorong ayunan cukup tinggi untuk membuat anaknya riang tetapi tidak takut.

13. Ayah sangat senang membelikan anaknya makanan selepas ia pulang kerja, walaupun dia tak dapat sedikitpun bahagian dari makanan tersebut.

14. Ayah selalu berdoakan agar anak-anaknya menjadi orang yang sukses di dunia dan akhirat, walaupun kita jarang bahkan kurang sekali mendoakan untuknya.

15. Ayah akan memberimu tempat duduk terbaik dengan mengangkatmu dibahunya, ketika melihat sesuatu perarakan.

16. Ayah tidak akan memanjakan anaknya ketika  sakit, tetapi ia tidak akan tidur semalaman untuk bersiap siaga saat diperlukan.

17. Ayah percaya setiap orang harus menepati waktu. Oleh sebab itu dia selalu lebih awal menunggumu.

18. Ayah akan melupakan apa yang ia inginkan, agar dia dapat memberikan apa yang anaknya perlukan.

19. Seorang ayah akan menghentikan apa sahaja yang sedang dikerjakannya, kalau anaknya ingin berbicara.

20. Ayah selalu berfikir dan bekerja keras untuk membayar yuran dan buku persekolahan, meskipun kamu tidak pernah memikirkannya, bagaimana ia mendapatkannya.

21. Ayah mengangkat beban berat dari bahumu dengan merengkuhkan tangannya disekeliling beban itu.

22. Ayah akan berkata, “Tanyakan sahaja pada ibumu,” ketika dia ingin berkata, “Tidak”.

23. Ayah tidak pernah marah, tetapi mukanya akan sangat merah padam ketika anak menginap di rumah teman tanpa izin.

24. Ayah mungkin juga tidak pernah marah, kecuali ketika anak lelakinya tertangkap menghisap rokok di bilik mandi.

25. Ayah mengatakan, tidak apa-apa mengambil sedikit resiko asal kamu sanggup kehilangan apa yang kamu harapkan.

26. Pujian terbaik bagi seorang ayah adalah ketika dia melihat anaknya melakukan sesuatu hal yang baik  seperti apa yang dicita-citakannya.

27. Ayah lebih bangga pada prestasimu, daripada prestasinya sendiri.

28. Ayah hanya akan merasa kehilangan ketika pertama kali anaknya pergi merantau meningalkan rumah,  kalau dia sampai memeluk anaknya itu, mungkin ia tidak pernah berpisah.

29. Ayah tidak suka menitiskan air mata. Ketika anaknya lahir dan dia mendengar anaknya itu menangis untuk pertama kalinya, dia sangat suka sehingga keluar air dari matanya (...sekali lagi ini bukan tangisan kedukaan).

30. Ketika kita masih kecil, ayah memeluk anaknya untuk mengusir rasa takut anaknya.

31. Ketika anak-anak kesayangan ayahnya di rantau tidak menghantar kabar   berita  walau hanya satu bulan, ayahnya menjadi gelisah dan kekadang tidak dapat tidur sepanjang malam.

32. Ayah pernah berkata, “Kalau kau ingin mendapatkan pedang yang tajam dan berkualiti tinggi, jangan mencarinya dipasar apalagi di kedai bundle, tetapi datang dan pesanlah terus dari tukang besinya. Begitupun dengan cinta dan kawan dalam hidup, jika kau ingin mendapatkan cinta sejatimu kelak, maka minta dan pesanlah pada Yang Menciptakannya, iaitu Allah SWT.”

33. Untuk masa depan anak lelakinya Ayah berpesan, “Jadilah lebih kuat dan tegar daripadaku, pilihlah ibu untuk anak-anakmu kelak wanita yang lebih baik dari ibumu, berikan yang lebih baik untuk menantu dan cucu-cucuku, daripada apa yang telah ku beri padamu”.

34. Dan untuk masa depan anak gadisnya ayah berpesan, “Jangan lemah walaupun kau seorang wanita, jadilah selaku bidadari kecilku dan bidadari terbaik untuk ayah anak-anakmu kelak. Laki-laki yang lebih dapat melindungimu melebihi perlindungan Ayah, tetapi jangan pernah kau gantikan posisi Ayah di hatimu.”

35. Ayah bersikap keras, bahawa anak-anakmu kelak harus bersikap lebih baik daripada kamu dulu.

36. Ayah boleh membuatmu percaya diri, kerana ia percaya padamu.

37. Akhir sekali, Ayah tidak mencuba menjadi yang terbaik, tetapi dia hanya mencuba melakukan yang terbaik.

kasih sayang seorang ayah terhadap anaknya


No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...