Tuesday, February 14, 2012

NEGARA PALING UNGGUL KUALITI PENDIDIKANNYA

 BAGAIMANAKAH  CARA PENDIDIKANNYA ?
 Negara Dengan Kualitas Pendidikan Terbaik di Dunia
Tahukah Anda negara manakah yang mempunyai kualiti pendidikan peringkat pertama di dunia?

Finland adalah negara dengan ibukota Helsinki  memang begitu luar biasa. Menduduki peringkat pertama di dunia ini dicapai oleh Finland berdasarkan hasil kajian antarabangsa yang komprehensif pada tahun 2003 oleh Organization for Economic Cooperation and Development (OECD). Satu ujian yang dikenali dengan  PISA (Programme for International Student Assesment) mengukur kemampuan pelajar di bidang Sains, Membaca, dan juga Matematik.

Negara Finland bukan sekadar unggul secara akademis tetapi juga  hebat dalam pendidikan kanak-kanak yang lemah mentalnya.

Ringkasnya, Finland berhasil membuat semua pelajarnya cerdas dan kerana itu Finland menjadi Top No. 1 dunia?

Dalam  anggaran perbelanjaan pendidikan, Finland memang  lebih tinggi dibandingkan dengan kebanyakan negara-negara di Eropah tetapi masih rendah dengan beberapa negara lainnya. Finland tidaklah melonjak kemampuan pelajarnya dengan menambah jumlah jam belajar, memberi beban latihan tambahan, menerapkan disiplin tentera, atau menghujani pelajar dengan berbagai macam ujian.

Pelajar di Finland mulai sekolah pada usia  7 tahun, dan jumlah jam sekolah mereka lebih sedikit, iaitu hanya 30 jam seminggu. Bandingkan dengan Korea, yang menduduki ranking kedua dunia setelah Finland, yang pelajarya menghabiskan 50 jam seminggu.Bagaimana dengan kita di Malaysia ?

Apakah  kuncinya?

 Kuncinya terletak pada kualiti guru. Di Finland yang ada hanya  guru-guru yang berkualiti terbaik dengan latihan yang terbaik juga. Profesion perguruan sendiri adalah profesion yang sangat dihargai. Lulusan sekolah menengah terbaik biasanya mendaftar untuk dapat memasuki maktab-maktab perguruan, dan hanya 1 dari 7 pemohon yang  diterima. Persaingannya lebih ketat dan hebat daripada hendak memasuki pusat pengajian tinggi yang menawarkan kursus bukan perguruan !

Jika negara-negara lain percaya bahawa ujian dan evaluasi bagi pelajar merupakan sebahagian yang sangat penting bagi menentukan kualiti pendidikan, tetapi di Finland justru percaya bahawa ujian  itulah yang akan menghancurkan tujuan belajar pelajar. Terlalu banyak ujian membuat kita cenderung mengajarkan kepada pelajar untuk lulus dan cemerlang dalam ujian semata-mata, ungkap seorang guru di Finland.

Pada usia 18 tahun pelajar mengambil ujian untuk mengetahui kualifikasi mereka ke perguruan tinggi dan dua pertiga daripadanya melanjutkan ke perguruan tinggi.

Pelajar diajar untuk mengevaluasi dirinya sendiri sejak Pra-sekolah!
Hal ini demikian akan membantu pelajar belajar bertanggungjawab atas pekerjaan mereka sendiri, kata Sundstrom, Guru Besar sekolah di Sekolah Rendah Poikkilaakso, Finland.

Pelajar didorong untuk bekerja secara independen dengan berusaha mencari sendiri maklumat yang mereka perlukan. Suasana sekolah sangat santai dan fleksibel. Adanya terlalu banyak komando hanya akan menghasilkan rasa tertekan, dan mengakibatkan suasana belajar menjadi tidak menyenangkan.

Kelompok pelajar yang lemban mendapat dukungan intensif. Hal ini demikian  juga yang membuat Finland menjadi sukses.

Berdasarkan penemuan PISA, sekolah-sekolah di Finland sangat kecil perbezaan antara pelajar yang berprestasi baik dan yang buruk dan merupakan yang terbaik menurut OECD. Pemulihan tidaklah dianggap sebagai tanda kegagalan tetapi sebagai suatu kesempatan untuk memperbaiki segala bentuk kekurangan. Seorang guru yang bertugas menangani masalah belajar dan prilaku pelajar membuat program individual bagi setiap pelajar tersebut dengan memberi penekanan kepada tujuan-tujuan yang harus dicapai, umpamanya: Pertama, masuk kelas; kemudian datang tepat waktu; berikutnya, bawa buku, dan sebagainya. Kalau pelajar mendapat latihan, pelajar tidak perlu untuk menjawab dengan betul, tetapi yang penting mereka berusaha.

Para guru sangat menghindari sikap mengkritik terhadap pekerjaan pelajar mereka. Menurut mereka, jika kita mengatakan “Kamu salah” pada pelajar, maka hal tersebut akan membuat pelajar mendapat malu. Dan jika mereka malu maka ini akan menghambat mereka dalam proses pembelajaran. Setiap pelajar diperbolehkan melakukan kesalahan. Mereka hanya diminta membandingkan hasil mereka dengan nilai sebelumnya, dan tidak dengan pelajar lainnya.
Setiap pelajar diharapkan agar bangga terhadap dirinya masing-masing. Kedudukan atau 'Ranking' hanya akan membuat guru memfokuskan diri pada segelintir pelajar tertentu yang dianggap terbaik di kelasnya.

~semuga bermanfaat untuk semua pendidik~

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...