Wednesday, September 14, 2011

Israel, Anak Manja Negara Barat

Turki: Israel, anak manja bagi Barat



ISTANBUL – Perdana Menteri Turki, Recep Tayyip Erdogan, mengatakan Israel adalah “anak manja bagi Barat” yang selalu mengabaikan keputusan yang dibuat oleh masyarakat antarabangsa.
Erdogan, dalam pidato yang  disampaikan di hadapan anggota Liga Arab di Kaherah pada hari Selasa (13/9/2011), menyatakan bahwa Israel “tidak pernah melaksana keputusan masyarakat antarabangsa untuk hari ini,” New York Times melaporkan.
Erdogan menyerukan para menteri Liga Arab untuk memilih negara Palestin di PBB bulan ini, dan mengatakan bahwa pengakuan terhadap negara Palestin adalah satu-satunya cara yang benar.
Dia menambahkan bahawa mengakui Palestin sebagai negara berdaulat di PBB adalah “bukan pilihan, tetapi sebuah kewajiban.”
“Mari kita mengangkat bendera Palestin dan membiarkan bendera yang menjadi simbol perdamaian dan keadilan di Timur Tengah,” katanya.
Para pegawai Palestin telah berkempen untuk memperoleh pengakuan PBB sebagai sebuah negara merdeka berdasarkan perbatasan pra-1967 pada pertemuan Majlis Umum PBB pada bulan September ini.
Lebih dari 100 negara sejauh ini rasmi mengakui Palestin sebagai sebuah negara berdaulat berdasarkan perbatasan pra-1967.
Amerika Syarikat tidak dapat memaksa suara Majlis Umum PBB untuk perubahan status Palestin di badan dunia dari entiti ke negara. Walaupun demikian, Amerika Syarikat boleh memveto  di Dewan Keamanan PBB.
Erdogan juga mengulangi seruannya pada Israel untuk meminta maaf dan membayar wang kepada keluarga korban tragedi serangan  Israel terhadap armada Gaza pada tahun 2010, yang mengorbankan sembilan aktivis Turki dan mencederakan puluhan orang lainnya.
Erdogan menyampaikan pidato ini di tengah kunjungan “Musim Semi Arab” yang bermulai pada hari Isnin. Menurut rencana, selain Mesir, Erdogan juga akan mengunjungi Libya dan Tunisia.

~Diedit semula dr. arrahmah

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...