Monday, August 29, 2011

TALIBAN GUNA ROKET UNTUK HUKUMAN MATI.




Taliban Menghukum Komandan Polis Dengan Peluru Besar 82mm

 Sebuah rakaman video beredar di laman LiveLeak mengenai hukuman mati seorang komandan polis Aghanistan oleh Taliban. Tidak seperti kebiasaanya, kali ini Taliban menembak mati tawanan mereka dengan senjata besar, dengan saiz peluru 82 mm.

Tidak diberi tarikh video ini dibuat. Hanya, judul yang tertera dalam video itu menunjukkan, Taliban sedang menjalankan hukuman mati "seorang komandan polis di Paktia" yang mereka culik sebelumnnya.

Video dimulai dengan gambar seorang lelaki berdiri di tengah lapangan dengan tangan terikat. Di kedudukan lainnya, terdapat beberapa pejuang Taliban. Diperlihatkan juga sebuah senjata besar, dengan saiz peluru 82 mm, senjata ini biasa digunakan untuk menghancurkan kendaraan bersenjata berat.

Beberapa saat kemudian seorang anggota Taliban duduk di balik senjata besar itu, dan mengarahkan muncong senjata ke komandan polis. Dan senjata besar itu ditembakkan, dan komandan polis tersebut lebur.
Pejuang Taliban lainnya terdengar meneriakkan takbir, "Allahu Akbar", Allah maha Besar.

Mayat komandan polis itu jelas  hancur terkena peluru besar. Video sebegini ini biasanya dikeluarkan oleh pihak Taliban sebagai propaganda perang untuk menakuti musuhnya, iaitu, Kerajaan Afghanistan, Tentara, Polis dan penceroboh asing.

Wilayah Paktia dikatakan sebagai benteng pertahanan jaringan Haqqani yang berkait dengan Al Qaeda. Sebelum ini, Taliban juga pernah menyiarkan video serupa pada bulan Julai, waktu mereka membariskan 16 anggota polis dan mula menembak mati semua mereka .

Polis sendiri secara tidak rasmi juga beberapa kali menyiarkan video penyeksaan yang mereka lakukan terhadap tersangka anggota Taliban. Banyak video beredar di internet yang memperlihatkan polis atau tentara Pakistan menyeksa tersangka anggota Taliban hingga mati dalam penyeksaan.
[muslimdaily.net]

Video ( awas ganas )




No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...