Thursday, November 17, 2011

IKLAN GILA-GILA...

Iklan Rumah Berhantu

"Untuk dijual, rumah dengan luas bangunan 90 meter persegi (dua tingkat), luas tanah 72 meter persegi, tiga bilik tidur, dua bilik mandi, serta satu hantu gentayangan."

Iklan seperti di atas boleh sahaja muncul--tapi tidak di Malaysia.Kisah ini berkaitan undang-undang di beberapa negeri di Amerika Syarikat mewajibkan penjual rumah menyertakan keterangan kalau rumah memiliki "kecacatan emosi". Keterangan itu dimasukkan dalam borang yang juga berisi daftar kecacatan fisikal rumah.

'Kecacatan emosi' termasuk keterangan jika rumah pernah menjadi tempat pembunuhan, bunuh diri, dan aktiviti paranormal, termasuk tempat pencarian-pencarian hantu.

Di California contohnya, penjual harus memberi keterangan jika pernah ada kematian di rumah itu dalam tiga tahun sebelum dijual. Penjual juga wajib memberi maklumat lengkap jika diminta bakal pembeli, meski kejadiannya sudah lebih dari tiga tahun.

Sementara itu di Virginia, 'kecacatan emosi' wajib diumumkan kalau hal tersebut mempengaruhi kondisi fisikal bangunan. "Misalnya, darah merembes dari tembok. Anda harus memberitahu pembeli," tulis Mental Floss.

Manakala peraturan di negeri bagian lain, para penjual rumah boleh menyamarkan kondisi kecacatan emosi dengan kata-kata yang lebih halus atau lembut. Penjual rumah yang cerdik seboleh mungkin tak mengucapkan (atau menuliskan) kata-kata "berhantu" atau "Tempat Kediaman Berhantu (TKP)".

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...