Tuesday, November 8, 2011

LAMAN FACEBOOK 'INTIFADA' TERHAPUS ANGKARA ISRAEL.

Ditekan Yahudi, Facebook Hapus Laman “Intifada”


 
Setelah Israel menekan pihak Facebook, laman ‘perlawanan’ terhadap Zionis-Israel, bernama “Third Palestinian Intifada” (Intifada Palestina Ketiga) akhirnya lenyap.

Sebelum ini, Zionis-Israel dan lembaga pembela Yahudi tersangat geram apabila  keahlian dari laman tersebut yang mencapai lebih dari 350 ribu peminat. Menteri Informasi Israel, Yuli-Yoe Edelstein telah menulis surat kepada pengasas Facebook, Mark Zuckerberg untuk memintanya menghapus halaman ini.

Israel berang kerana laman tersebut memberi dukungan agar warga Palestin melawan pendudukan Israel dan kembali ke tanah yang kini telah dijajah negara Yahudi itu.

Permulaannya, Facebook telah menolak permintaan menteri Israel tersebut. Kelompok Yahudi bernama Anti Defamation League (ADL) yang melayangkan aduan resmi pada Facebook.

Jurucakap  Facebook menerangkan mengapa mereka menolak permintaan itu. "Meski beberapa komentar dan kandungan mungkin membuat marah sebahagian orang, namun ini bukan alasan menghapus diskusi yang terjadi. Kami yakin user mampu mengekspresikan pendapat mereka dan kami tidak biasa menghapus kandungan atau grup atau halaman yang menyuarakan tentang negara, agama, politik atau idea,"

Namun pada Selasa 29 Mac 2011, laman itu sudah tidak dapat diakses alias telah dihapuskan.
Yuli-Yoe Edelstein sebelumnya mengungkapkan alasan penutupan dengan mengatakan, halaman ini mempromosikan kekerasan dan menyuarakan pembunuhan pada orang Israel, dalam rangka membebaskan Jerusalem.

Anehnya, di waktu yang sama ia meruntuhkan ribuan rumah penduduk Palestin, menembak warganya dengan pesawat-pesawat buatan Amerika dan melakukan sekatan-sekatan berpanjangan yang berdampak pada kesengsaraan warga Palestin. *

sumber:huffingtonpost.com

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...