Saturday, November 26, 2011

Mugabe: PM Britain Penyembah Syaitan

 

Zimbabwe—Kerana mengkaitkan penerimaan bantuan Britain harus memberi dukungan terhadap hak-hak kaum gay, Presiden Zimbabwe Robert Mugabe mengkritik  Perdana Menteri Britain David Cameron sebagai penyembah syaitan. Kritikan Mugabe lantas menjadi perbahasan dalam media, khamis (24/11/2011).

"Menjadi semakin buruk jika berhubungan dengan syaitan sewaktu seorang perdana menteri seperti Cameron mengatakan bahawa negara-negara yang inginkan bantuan Britain harus menghormati homoseksual," jelas Mugabe, seperti disiarkan surat kabar milik kerajaan Zimbabwe, Herald.

Pemimpin berusia 87 tahun itu mengatakan bahawa himbauan Britain di hari terakhir pertemuan persemakmuran Oktober lalu itu merupakan saranan yang tidak masuk akal. Ketika itu, Cameron menghimbau seluruh negara yang selama ini menerima bantuan dari Britain untuk menjunjung tinggi persamaan hak, termasuk, hak-hak kaum gay dan lesbian. Zimbabwe tidak pernah memberikan tempat bagi kaum homoseksual.

"Jangan pernah tergoda ke arah sana (homoseksualitas), wahai seluruh kaum muda. Jika kamu  terpengaruh, kami tidak akan segan untuk memberikan hukuman berat kepada kamu semua," tegasnya.

Beliau juga menyatakan bahawa homoseksual bertentangan dengan kudrat alam. Oleh itu, Mugabe menyebut kaum homoseksual sebagai kelompok yang lebih rendah dari binatang.

Dalam ceramah yang disampaikan di Kota Shurugwi, sekitar 300 kilometer di selatan ibu kota, tersebut, beliau menegaskan bahawa Zimbabwe bukanlah negara yang mudah diarah-arah. Oleh itu, beliau akan melanjutkan prinsip kepemimpinannya yang berlainan dengan Britain. Sejak kebelakangan ini, Mugabe memang meningkatkan retorik anti-Baratnya untuk meningkatkan populariti menjelang pemilihan tahun depan.*


~sumber:hidayatullah.com

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...