Wednesday, November 23, 2011

MESIR : DEMONTRASI TERUS BERLAKU.

Tentera Mesir Gagal Memujuk Penunjuk Perasaan.

Militer Mesir Gagal Bujuk Demonstran

Kaherah: Majlis Tertinggi Tentera Mesir berjanji untuk mengadakan pemilihan presiden pada Jun tahun hadapan untuk membuka jalan bagi demokrasi. Namun, penunjuk perasaan terus menyerukan agar pihak tentera segera menyerahkan kuasa.

Seperti diambil dari NHK, Rabu (23/11), banyak warga Mesir mengaku tidak puas hati dengan pemerintahan tentera yang menangani demonstrasi dengan kekerasan sejak minggu lalu. Sekurang-kurangnya 28 orang terkorban dan lebih dari 2,000 yang lain tercedera selama 4 hari terakhir.
Ketua Majlis Tertinggi Tentera, Mohamed Hussein Tantawi, mengumumkan melalui TV nasional pada Selasa bahawa tentera tidak berniat untuk terus berkuasa. Tantawi juga mengatakan telah menerima pengunduran diri Perdana Menteri Essam Sharaf dan anggota kabinetnya.
Sementara itu, pemilihan parlimen tetap diselenggarakan pada Isnin depan seperti yang  dijadualkan. Ribuan demonstran dilaporkan masih berkumpul di Tahrir Square, di pusat kota Kaherah, untuk menuntut agar tentera menyerahkan kekuasaan. Para demonstran merancang untuk terus mengadakan demonstrasi untuk menyerukan peralihan kekuasaan secepat mungkin.

~sumber dr.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...