Sunday, November 13, 2011

Ngantuk saat Menyetir Adalah Maut

detail berita
Satu penelitian yang dilakukan lembaga amal Brake and Cambridge Weight Plan menunjukan bahawa satu dari lapan pemandu tertidur waktu memandu. Pemandu ini tertidur antara dua hingga 30 saat waktu mereka sudah merasa sangat mengantuk.

Tentu kita sudah tidak asing lagi dengan kecelakaan kendaraan yang diakibatkan oleh pemandu yang mengantuk. Lebih parahnya, kecelakaan tersebut melibatkan kendaraan berat seperti bus ataupun truk yang mengakibatkan banyaknya korban jiwa.

Dalam penelitian tersebut, satu dari empat responden mengaku akan tidur saat mereka sudah merasa mengantuk. Tetapi, tidak kurang dari 86 peratus memilih tetap meneruskan perjalanan daripada menghentikan kendaraan di suatu tempat yang selamat untuk tidur.

“Keletihan pemandu boleh membunuh. Waktu kita memandu kendaraan adalah tanggungjawab yang harus diambil serius. Itu bererti kita harus berhenti waktu merasa mengantuk dan tidak boleh memulai perjalanan saat keletihan. Ini adalah masalah hidup dan mati," kata Julie Townsend, pengarah kempen Brake tersebut.

Tips yang diberikan untuk menghindari kecelakaan waktu berkendaraan akibat mengantuk bukanlah dengan  minuman penambah energi. Kempen tersebut meminta pemandu untuk berhenti dan mencari tempat yangselamat  untuk sebentar memejamkan mata .

Tiba di tempat tujuan lebih lambat dari waktu yang sudah ditentukan, adalah lebih baik daripada kita tidak  sampai langsung ke tujuan tersebut kerana kemalangan.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...