Sunday, November 13, 2011

PERLAWANAN BOLASEPAK ANTARABANGSA: ENGLAND 1 - SEPANYOL 0

Inggris Bungkam Spanyol 1-0

LONDON - England akhirnya  menang ke atas Sepanyol dengan skor  1-0. Gol tunggal Enagland dijaring oleh Frank Lampard pada minit ke-49.

Meskipun hanya perlawanan persahabatan, pertandingan yang berlangsung di Stadium Wembley, London, Minggu (13/11/2011), ini berlangsung hebat. Pengadil F De Bleeckere  terpaksa mengeluarkan tiga kad kuning, satu untuk England dan dua untuk Sepanyol.
Pada babak pertama, peluang kedua pasukan untuk membolosi gawang sangat sedikit. Serangan Frank Lampard dan kawan-kawannya tidak mampu menembus pertahanan pasukan Matador. Beberapa kali pasukan Fabio Capello ini "dipaksa" melakukan tendangan jarak jauh.
Setelah bermain seri pada separuh masa pertama, pengurus Fabio Capello telah mengarahkan  skuad England untuk melipatgandakan serangan pada masa kedua..
Hasilnya, Lampard langsung membuat stadium Wembley bergemuruh. Gol Lampard tercipta setelah Englang mendapat hadiah tendangan bebas di sudut kiri. James Milner yang mengambil tendangan tersebut  melepaskan tendangan ke kawasan pertahanan Sepanyol.
Bola  ditanduk Darren Bent membentur tiang gawang, dan bergolek di mulut gawang Sepanyol.
Lampard yang berada tepat di mulut gawang tanpa pengawalan ketat, dengan mudah merobek gawang Sepanyol melalui tandukan. Gol tersebut membawaEngland untuk sementara unggul 1-0 atas Sepanyol.
Gol tersebut membuat pertandingan semakin hebat. Sepanyol yang tidak ingin dimalukan segera melancarkan serangan bertubi-tubi. Tercatat tiga peluang emas dimiliki David  Villa dan pasukannya. Namun, hingga perlawanan berakhir Sepanyol gagal membolosi gawang England.

 ~sumber
TRIBUNNEWS.COM

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...